Zo vind jij echte innerlijke rust

Voel jij je steeds opgejaagd? Zit je hoofd steeds vol met allerlei dingen? Heb je continu het gevoel dat je van alles moet? Door de drukke schema’s die we tegenwoordig hebben, is het steeds lastiger om echt te ontspannen en innerlijke rust te vinden. En dat heeft weer negatieve effecten voor jou. Want als je steeds op een actieve stand staat, zal je energie na verloop van tijd in de min komen te staan. Neem daarom echt even tijd voor jezelf, sluit je af voor je omgeving en ga op zoek naar de dingen die jou echt ontspannen geven.

Mediteer dagelijks

Er wordt soms een beetje lacherig over gedaan: zitten in de kleermakerszit, mediteren met je ogen gesloten en een paar kaarsjes om je heen. Maar dit is niet hoe een meditatie per se hoeft te gaan. Het doel is namelijk dat jij helemaal tot rust komt door je te focussen op je ademhaling. Mediteren kan dus ook in een comfortabele pose vanuit een luie stoel, of zelfs in bed. Hoelang je mediteert is verder ook helemaal aan jou. Sommige mensen doen dit bijvoorbeeld een minuutje in bed, voordat ze echt opstaan en de dag beginnen. Geef jezelf een positieve boost door een aantal affirmaties te gebruiken, dit zijn boodschappen voor je onderbewuste. Bijvoorbeeld ‘Alle spanning verdwijnt uit mijn lijf’ of ‘Alle spanningen laat ik nu los’. Herhaal dit een paar keer. Mediteren kan op elk moment van de dag. Zorg in dit geval wel dat je in een rustige omgeving bent, zodat jij je helemaal op jezelf kunt focussen.

 

Vermijd stress

Om innerlijke rust te vinden, is het ook belangrijk zoveel stress te vermijden. Dit heb je niet altijd in de hand; op je werk kunnen situaties voorkomen die je niet had verwacht. Maar een aantal factoren kan je wel vermijden, zoals social media. Ervaar jij bijvoorbeeld vaak depressieve gevoelens, omdat jij jezelf vergelijkt met mensen op social media en je daardoor minder voelt? Dan is het antwoord eigenlijk al daar. Check social media alleen wanneer je daar zin in hebt. Wanneer deze platforms je alleen maar tegen gaan staan, is het verstandig om deze accounts te sluiten of in ieder geval de apps te verwijderen van je telefoon.

Bevrijd jezelf van opgekropte spanning

Voortdurende stress kan ook voortkomen uit opgekropte spanning, omdat je een aantal zaken uit het verleden of heden niet voldoende hebt verwerkt. Omdat je hier zelf niet mee aan de slag wilt, stop je het weg. Echter reageren je lichaam en geest hier wel op en kan je last krijgen van trauma’s, stress en andere fysieke klachten. In dit geval is het toch verstandig om te gaan praten met een professional. Hiervoor hoef je niet per se de deur uit. Zo is het mogelijk om via Skype of FaceTime in gesprek te gaan met een online psycholoog. De consulten zijn hetzelfde als in een reguliere praktijk. Het enige verschil is dat je in je vertrouwde omgeving kunt blijven. Dat is zeker gunstig als je het lastig vindt om je open te stellen.