Laat je helpen bij het stoppen met roken

Stoppen met roken, dit is niet zomaar gedaan. Als je misschien al een keer hebt geprobeerd om dat pakje sigaretten te laten staan, weet je vast dat stoppen met roken geen pretje is. Je zult ontwenningsverschijnselen krijgen en onwijs veel zin in een sigaret krijgen. Je zult deze gevoelens moeten negeren, maar dit kan nogal een hele klus zijn. Laat je helpen als je gaat stoppen met roken. Ze zeggen namelijk niet voor niets: samen sta je sterker.

“Ik voel me leeg”

Als je je laatste pakje sigaretten hebt weggegooid en de aansteker in een laatje hebt opgeborgen, begint het hele proces. Je zult eerst moeten afkicken van de nicotine. Dit kan zonder enige afkickverschijnselen gaan, maar je kunt je er ook goed slecht door voelen. Na drie dagen heeft de nicotine je lichaam verlaten en zal het lichamelijke ongemak overgaan naar geestelijk ongemak. Je zult namelijk een gevoel van leegheid ervaren. Je staat bijvoorbeeld bij de bushalte en je steekt daar voor het eerst geen sigaret op. Je mist iets, dit kan heel erg wennen zijn in het begin.

 

Bouw het af

Om dit gevoel van leegte te onderdrukken, zijn er enkele hulpmiddelen. Koop bijvoorbeeld eens een pakje kauwgom en gebruik deze op momenten dat je anders een sigaret op zou steken. Je hebt dan iets in je mond en dit kan al een beter gevoel geven. Maar er zijn ook andere hulpmiddelen, denk bijvoorbeeld eens aan de elektrische sigaret. Dit is geen echte sigaret, maar voelt wel zo. Je kunt een e-sigaret kiezen zonder nicotine, zodat je deze op momenten waar je anders zou roken kunt gebruiken. Maar je kunt ook een elektrische sigaret met nicotine kiezen. Je kunt zelf de hoeveelheid nicotine bepalen. Dit geeft jou de kans om de inname van nicotine langzaam af te bouwen, zodat het stoppen met roken geleidelijk gaat.

 

Stoppen met behulp van coaching

Je kunt natuurlijk alleen stoppen met behulp van kauwgom of een elektrische sigaret, maar je kunt ook meer hulp inschakelen. Het kan namelijk erg fijn zijn om je moeilijkheden of verlangens te delen met een persoon die ervaring heeft of er veel vanaf weet. Er zijn verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld eens aan telefonische coaching. Je zult dan verschillende gesprekken hebben met een coach die jou adviseert over het stoppen met roken. Ook een persoonlijke coach is een oplossing. Deze coach mag je bellen op momenten dat je het moeilijk hebt. En niet te vergeten, samen sta je sterker!