Gezond eten moeilijk? Een fluitje van een cent


Gezond eten en gezond leven, natuurlijk wil je dat. Maar je vind het gewoonweg lastig om aan je dagelijkse aanbevolen vitamines en mineralen te komen. Of je bent niet zo’n keukenprins(es) en gaat liever uit eten. Het kan natuurlijk ook dat je wel gezond wil eten, maar gewoon echt niet van groente of fruit houdt. Toch is het ontzettend belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Wij geven je hier een aantal tips waardoor je eenvoudig aan je aanbevolen hoeveelheid groente en fruit komt! Easy peasy, lemon squeezy 🙂

Voeg groente en fruit toe aan tussendoortjes

Ben je niet zo’n keukenprins of keukenprinses en bestel je liever eten of ga je liever uit eten? Dan kan het lastig zijn om aan je dagelijkse aanbevolen vitamines en mineralen te komen. Wanneer je eten bestelt, bevat het gerecht meestal niet veel groente of fruit. En de voedingsstoffen die hierin zitten zijn wel ontzettend belangrijk. Vul je vitaminetekort aan door als tussendoortje een stuk fruit te nemen. En verander de verhoudingen in een maaltijd. Zorg er bijvoorbeeld voor dat 50% uit groenten bestaat, 25% uit aardappelen of pasta en de overige 25% uit een eiwitrijk product zoals vlees. Wist je dat er ook capsules zijn met ingevroren groente en fruit verkrijgbaar zijn? Zo wordt het wel heel eenvoudig om alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen.

Gezond eten en sporten

Wanneer je een fanatieke sporter bent, moet je voldoende en gezond eten om in balans te blijven. Je bent een fanatieke sporter wanneer je minstens drie keer per week, 1 à 2 uur per keer traint. Je wil gezond sporten, daarom moet je ook gezond eten. Om je energiepeil in balans te houden, zul je meer moeten eten om het energieverbruik te compenseren. De juiste voedingsstoffen binnenkrijgen is hierbij erg belangrijk. Maar wanneer je veel tijd aan sporten kwijt bent, kan het lastig zijn om ook nog tijd vrij te maken voor het koken. Vul daarom je vitaminebehoefte aan met groenten in capsules of maak een eenvoudig recept met veel voedingsstoffen. Dit kan bijvoorbeeld een smoothie zijn.

Vul je broodtrommel met gezonde snacks

Ook wanneer je een kantoorbaan hebt, of een baan waarbij je veel onderweg bent, is gezond eten eenvoudiger dan je denkt. Vul de avond van tevoren je broodtrommel al met (lekkere) gezonde snacks zoals paprika, komkommer of tomaat. En natuurlijk een boterham met kaas. Het is belangrijk dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Vermijd een snelle snack of de snoepautomaat. Eet bewust en varieer met je maaltijd. En vergeet natuurlijk niet te genieten.